torstai 20. elokuuta 2009

Mittausta, keinuvivut, nokka-akseli

20.8. Mittailin korjaamokäsikirjassa annettuja loppuja kohteita. Käynnistyspolkimen rattaan reikä oli 20.05 mm < 20.075 mm ja akseli oli 19.96 mm > 19.93 mm, eli nämä hyvät. Ei yllätä koska pyörä laitetaan startilla käyntiin.

Nokka-akselin laakereiden välyksiksi tuli 0.075-0.24 mm, pitäisi olla < 0.21 mm. Mittaus on tosi vaikeaa koska laakereiden puoliskojen välissä oli iso syvennys, johon 3-piste mikro tahtoo mennä. Täytyy mitata vielä uudestaan kun laittaa konetta kokoon Flexigauge Välysmittanauhan avulla, saisi ehkä todellisemmat lukemat.

Nokka-akselin heiton mittaus V-pukkien ja mittakellon kanssa. Heitto oli 0.03-0.05 mm. Pitäisi olla < 0.1 mm. Nokat ovat kyllä aika kuluneet kun lähemmin tarkasteli. Täytyy käydä koneistajan kanssa juttelemassa selvitäänkö pelkällä hionnalla vai pitääkö täyttää.

Keinuvipujen reijät ja akselin mitat oli seuraavat (akseli/reikä)

1i: 11.97/12.000
1e: 11.96/12.015
2i: 11.96/12.015
2e: 11.97/12.003
3i: 11.95/12.015
3e: 11.96/12.01
4i: 11.95/12.005
4e: 11.96/12.01

Eli maksimissaan välys on 0.065 mm < 0.12 mm, eli tämä hjuva.

Selvittelin nokan arvoja. F0 ja K7 mallien motit ovat pitkälle samat, mm. sama nokka-akseli (Haynes Manual, CMSNL osaluettelo). Ajoitukset Haynesin mukaan olisivatkin 0/40/40/0 astetta, eli Honda4Fun sivujen kanssa on eroa. Eli helpota asiaa tämä ei. Täytynee tehdä niin että saavan mitata arvot nokalle, pohditaan asiaa sen jälkeen uudestaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti