maanantai 17. elokuuta 2009

Kampiakselin laakerit, venttiilijouset



16.8. Mukava sunnuntaipäivä motin parissa. Mittailin kampiakselin laakerit. Käytin Flexigauge lankaa välysten määritykseen, pienin paksuus on sopiva. Kampiakselin laakerit oli kaikki B:tä. Laakereiden välykset oli 0.025, 0.025, 0.025, < 0.025, 0.025 mm. Pitäisi olla < 0.08 mm joten nämä hyvät. Ei kulumisen jälkiä. Kiertokangen alapään laakerit vastaavasti, <0.038, <0.038, 0.38, 0.038 mm. Pitäisi olla < 0.08 mm, joten tämäkin hyvä. Huomasin, että homma kävi helpoiten kun antoi kampiakselin olla kampikammion yläpuolen päällä ja tämän jälkeen kävi kanget yksitellen läpi nostaen tarkasteltavan kangen yläasentoon.



Venttiilivarret ja ohjaimet mikrometreillä. Ohjaimen mitta kuumasta päästä.
1i: varsi 6.58, ohjain 6.6 mm, välys 0.02 mm
1e: varsi 6.55, ohjain 6.7 mm, 0.15 mm
2i: varsi 6.58, ohjain 6.605 mm, 0.025 mm
2e: varsi 6.55, ohjain 6.62 mm, 0.07 mm
3i: varsi 6.58, ohjain 6.61 mm, 0.03 mm
3e: varsi 6.55, ohjain 6.62 mm, 0.07 mm
4i: varsi 6.58, ohjain 6.612 mm, 0.032 mm
4e: varsi 6.5, ohjain 6.65 mm, 0.1 mm

Imuventtiilille maksimivälys on 0.08 mm, normaali 0.01-0.03 mm, pakoventtiilille 0.1 mm/0.04-0.06mm. Imupuoli siis normaali mutta pakopuolen ohjurit ja varmaan venttilitkin vaihtoon. Paikallaan ollessa on tosi pahasti klapia. Myös imuventtileille ja istukoille koneistus.

Venttiilijouset työntömitalla.
Sisäjouset: 39.8, 39.7, 39.7, 39.5, 39.6, 39.8, 39.8, 39.6 > 38.1 mm
Ulkojouset: 42.6, 42.3, 42.6, 42.8, 42.6, 42.4, 42.7, 42.4 > 40 mm

Selvittelin nokka-akselin koneistusta. Hionta onnistuu takaisin normaalinostoihin perustympyrää pienentämällä. Ongelma on se, ettei mistään tahdo löytyä F0 mallin nokkien arvoja. Cycle (-75) koeajoartikkelin mukaan pitäisi olla suurempi nosto kuin K mallin moteissa mutta tarkkoja arvoja ei löytynyt. Uudenkin akselin tietysti saisi mutta on todella suolaisen hintainen... Honda4Fun sivuilta löytyi seuraavat tiedot venttiilien ajoituksesta.

F0-1/K1-4/K7-8
Imu aukeaa BTDC, 5/5/0
Imu sulkeutuu ABDC, 35/30/40
Pako aukeaa BBDC, 35/35/40
Pako sulkeutuu ATDC, 5/5/0

Mutta tietoa ei venttiilien nostoista vielä löytynyt. Selvitetään tätä ennenkuin viedään koneistettavaksi.

Pesin vielä kampikammion puoliskot löpöllä. Tämän jälkeen palkintokaffelle ja anjovisleivälle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti