sunnuntai 27. helmikuuta 2011

Sähköjen kytkentää

22-27.2.2011 Yritin saada pe-iltana generaattorin kopasta lakkaa irti perinteisellä maalinpoistoaineella mutta ei kyllä tapahtunut mitään. Tosi kovaa ainetta. Hion pikkasen 250 karkealla paperilla... ja sitten mietin että täytyy kokeilla jotain muuta. POR15 setissä oleva maalipoistoaine pitäisi toimia kaikkeen, eli täytyy kokeilla seuraavaksi sillä, ei menee ensi viikkoon. No, joka tapauksessa muutkin sähköt täytyy saada valmiiksi ennenkuin saadaan käyntiin, joten muita hommia koko viikonloppu sitten eteenpäin.

Laitoin lauantaina rauhassa rungon vasemmassa alaputkessa olevan kytkentärasian kaikki johdot kiinni, kohtalaisen tiiviiksi meni tunnelma. Lisäksi tänne tulee vielä äänitorven piuhat. Kiillotin kotelon lopuksi mustavahalla, aika hyvä tuli. Mustapassivoidut ruuvit täytyy laittaa tilaukseen seuraavassa DSilver satsissa.

Sunnuntaina oli sitten vuorossa virtalukon kytkennät ja lampun sisälle tulevat piuhat. Virtalukon liitin täytyi vaihtaa alkuperäiseen, Vintage Connections liitin ei toimi tässä. Samalla huomasin että kytkinvaijeri menee väärältä puolelta. Tämän siirto onnistui helposti irrottamalla vaijerin yläpää. Otin virtalukon irti hommaa varten niin onnistui helpommin. Tässä rauhallisuus on valttia, jos hoppuilee saa tehdä homman uudestaan. Liittimeen kohdistuu jonkin verran rasitusta, joten kaikki liitokset täytyy varmistaa juottamalla. Lopputulos oli hyvä ja kaikki asettui nätisti. Lampun sisälle tulevien piuhojen kanssa ei ollut ongelmia. Vapaaksi jäi yksi ruskea, O/W ja B/W piuhat. Nämä kaksiväriset menevat USA mallissa vilkuissa oleviin parkkivaloihin, suomen katsastusviranomainen ei näistä juuri välitä...

Selvitin netistä lampun kannan kytkentöjä. Kun katsotaan liitintä takaapäin, piuhat menevät seuraavasti. Vasen on maa (Gr), oikea on pitkä (B) ja ylhäälle tulee lyhyet (W). Tämän lisäksi seuraavana laitan varmaan vilkut paikoilleen ja vedän takavalon johdotukset. Oranssi on vasen puoli. Etuvilkkujen maan kytkentä on vielä vähän epäselvä, takana on hyvät vilkkujen runkoon tulevat kiinnikkeet. Sitten olisi katkojan kärjille menevät piuhat ja akun sekä starttimoottorin kytkentä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti