keskiviikko 16. maaliskuuta 2011

Generaattorin koppa, sähköjä

28.2-13.3. Kevät etenee hurjaa vauhtia, aivan mahtavan kaunis ilma on ollut. POR15 setin maalinpoistoaine toimi huomattavasti paremmin generaattorin kopan lakkaan, mutta kyllä tosi kovassa oli. Generaattorin lakanpoistoon kului kaksi iltaa. Ensin litkua pensselillä pintaan, sitten odottelua ja hinkkausta 180 karhunkielellä. Ja sama uudestaan ja uudestaan... No, parin illan jälkeen isoin osa lakoista oli saatu poistettua. Sitten oli vuorossa pinnan hionta 400 paperilla veden kanssa, kunnes pinta oli tasaisen samea. Tämän jälkeen suojavaatteet ja nasse päähän ja kiillotuskoneen kanssa viettämään tunnin verran laatuaikaan koppiin. Ensin alkukiillotus sisallaikalla ja M vahalla. Lähti loput lakat tosi hyvin pois. Tämän jälkeen päälle F vahan ja lumpun kanssa loppuviimeistely. Pinnasta tuli tosi kirkas. Uudessa lakatussa alupinnassa ei ole vielä lainkaan syöpymiä, joten jälki on sen mukaista. Pesin kiillotetun kopan lämpimällä vedellä ja saippualla, varsinkin maalattavan tekstin osalta. Kuivaus paineilmalla ja Honda-tekstin maalaus pienellä pensselillä mustalla VHT jarrusatulamaallilla. Ohessa muutama kuva lopputuloksesta.





Olin tehnyt molempien käämien johdot liian lyhyiksi, joten täytyi juottaa 10 cm jatkot ja pistää uudet suojat ja liittimet. Lopputulos oli tosi hyvä, liitos tuli juuri oikeaan kohtaan. Tästä oppi sen, että kannattaa kuvata ja mitata alkuperäiset johdot tosi tarkasti, ja samalla katsoa missä kohdassa liitos on muihin osiin nähden.

Yksi kiva sähköhomma oli takapään valojen ja vilkkujen kytkentä. Vedin takavalolle tulevat piuhat rauhassa ja huolella, kun ei ollut kiire minnekään. Etuvilkkujen maa tulee lampun kiinnikkeen kautta. Täytyi poistaa maali lampun kiinnitysruuvien alta vain ensin. Takapään johdotus näyttää tältä.



Kytkin akun kiinni ja aloin testata sähköjä. Vilkut ja valot jne. toimivat juuri kuten pitikin, mutta startti ei pyörinyt. Yleismittarilla läpikäymällä vika löytyi solenoidista. Eli, jännite tuli solenoidin ensiöön, mutta ei vetänyt kiinni. Ei auttanut kun avata kuori ja katsoa mikä vikana. Solenoidin liikkuva tanko oli juuttunut kiinni, en muistanut katsoa sitä kun vaihdoin johdot, ja tottakai se mitä ei tarkista on sitten viallinen. Tanko irtosi pihdeillä vetämällä, oli aika tiukka kyllä. CRC:tä perään ja irrottelua. Tastasin tämän ottamalla akusta virtaa, nätisti napsahtaa, hienoa! Kuori kiinni ja osa takaisin paikoilleen. Solenoidin voisi kyllä jossain vaiheessa vielä vaihtaa, ettei tule yllätyksiä matkan päällä :) Suljetusta rakenteesta johtuen perusteelinen kunnostus kun on vähän hankalaa. Akku kiinni uudelleen ja starttinappia perään. Hienosti pyörittää.

Kaadoin öljyt koneeseen, Motulin 20W-50 mineraaliöljy. Kesti jonkin aikaa, että öljy valui alas asti. Tämän jälkeen pyöritin konetta startilla erissä kunnes öljyvalo sammui, ei montaa sekunttia kerralla!

Tässä oli tämä viikko, starttaus alkaa olla kyllä tosi lähellä. Vielä täytyy säätää sytytyksen ajoitus ja tehdä kaikkien kohtien tarkistus. Tämän jälkeen säätötankki kiinni ja sitten.... tästä varmaankin lisää viikon päästä :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti