sunnuntai 20. maaliskuuta 2011

Käynnistys

20.3.2011 Vihdoin. Kaunis sunnuntaiaamu. Kerholle kymmeneksi, kaikki oli valmiina starttia varten. Pakko myöntää, että jännitti ihan mielettömästi :) Olen kuitenkin tehnyt hommaa yli 1.5 vuotta. No niin, ei muuta kuin säätötankin letkut kiinni klemmareilla ja pyörä kerhon oven eteen pakoputki ulospäin. Laitoin videokameran valmiiksi telineelle ja virta päälle. Pim, akku loppu... Onneksi Jari tarjoutui hakemaan kotoa oman kameran, kiitokset vielä tästä, tosi hienoa, että saatiin tämä muisto talteen. Keiteltiin kaffet odotellessa.

No niin, uudella kameralla ja kofeiinilla homma käyntiin. Ryyppy päälle ja nopea tarkistus, hieman kaasua ja napista painaen. Lähti samantien käyntiin! Todella nätti käynti, pakoäänet on tosi hiljaiset esim. 500 Fouriin verrattuna. Kytkimestä ei juuri kolinaa, paljon hiljaisempi kuin 500F. Koneen lämmitessä availin venttiilien säätöluukut, että varmistutaan öljyn nousemisesta nokka-akselille. Aluksi näytti, että ei nouse... mutta sitten alkoi virrata hyvin. Kuivasumppu on näköjään tämän suhteen haasteellisempi. Oli hetken kyllä paniikki tulossa, kaikki asiat tuli mieleen, jotka olisivat voineet menneet vikaan... helpotus oli mahtava kun yläkertakin sai kaipaamansa voitelun. Kone pysyi ulkoa kuivana, ei polttoainetta eikä öljyä valunut mistään ulos.

Hannu tuli puolen päivän aikoihin ja toi synkronointimittarin. Laitoin mittayhteet paikoilleen ja kone käyntiin. Oli heittämällä aika hyvin kohdillaan, laitimmaisia kaasuttimia täytyi vähän säätää. Jos vertaa säätömekanismia 500 Fouriin niin tässä homma on tehty huomattavasti järkevämmäksi. Asetukset tuntuivat pysyvän hyvin paikoillaan kun pikkuveljen kohdalla säätö on haastavampaa. Käynti tasaantui säädön myötä entisestään.

Lopuksi testasin vielä latauksen, toimii, 14.5 V maksimissaan. Sähköinen jännitesäädin on varmaan pidemmällä välillä selkeämpi, toki mekaanisenkin voisi laittaa valmiuteen niin voi laittaa kiinni, jos pitää jotain tilaisuutta varten olla täysin alkuperäinen.

Kiitokset vielä paikalle tulleille, ääninäytteitä riittää kyllä muillekin jatkossa :) Ohessa video joka laitettiin YouTubeen, nautiskelkaa :)

1 kommentti:

  1. Onneksi olkoon! Mahtavaa oli lukea, tosi tunnollista työtä. Itsellä 76' CB500 Four joka olisi tarkotus saada pienen läpikäynnin jälkeen ajoon. Entisöinnistä ei voi sanoa olevan kyse, ei...
    Kyllä näiden sivujen projekti on omissa sfääreissään :)

    VastaaPoista