lauantai 7. tammikuuta 2012

Osien puhdistusta, maalausta

7.1.2012

Jaahas, taas on aika vierinyt vauhdilla. Mopon entisöinti on edennyt todella hyvin, joululomalla ehti puuhastella vaikka mitä.

Valkeat osat tankkia ja työkaluputkea lukuunottamatta on valmiiksi maalatut. Oikea sävy löytyi kun hankasi maalipintaa hiomatahnalla, laitan koodin tähän myöhemmin. Väli on likaisen valkea/vaalean harmaa. Pohjalle tuli NEXA 1K happopohjamaali tartunnaksi. Mietin vielä että vedänkö valkean pinnan päälle 2K lakan suojaksi, alkuperäisessä kun ei ollut...

Kullan värisetkin osat on kaikki hiekkapuhallettu, maalattu NEXA-happopohjalla ja hiontapohjamaalilla De-Beer 8-145. Tosi mahtavaa ainetta ruiskuttaa, ei valu vaikka kuinka yrittää :) Annoin kuivua rauhassa ja kittasin pari kertaa pieniä lommoja tasaisiksi. Ai niin, runko hiekkapuhallettiin Hiekanjyvässä Tattarisuolla, puhdas tuli. Samassa paikassa on myös mahdollisuus lasikuulapuhallukseen, tämä toimii esim. sylinterin kannelle. Ensi viikolla on tarkoitus hioa ja vetää uusi kerros pohjamaalia.

Alumiinivanteet on valmiit. Isoin lika pois messinkiharjalaikalla, tämän jälkeen hionta kuituhuopalaikalla, käsinhionta 180 karhunkielellä, esikiillotus sisallaikalla ja viimeistely lumpulla. Tuli tosi nättiä jälkeä. Jäi ihan pieniä koloja, mutta ei voi kiillottaa puhki asti.



Kaikki sinkittävät osat on pesty hapolla, osa hiekkapuhallettu, esim. jarrukilvet. Laitoin jo Reikkoon Nakkilaan sinkittäväksi, jännä nähdä minkä näköiset tulee. Kaikki osat rautalangan jatkoksi valmiiksi tietenkin ennen lähetystä. Osien puhdistuksessa ultraääni-pesuri veden ja PineLine tehopesu + CillitBang suihkeen kanssa toimii mainiosti. Lähtee rasvat ja vanhat sinkit nopeasti irti.



Tilasin jo 1. erän uusia osia Voimakoneesta Kuopiosta, tosi hyvät valikoimat ja kerrassaan mainio palvelu, www.elisanet.fi/voimakone/. Renkaiksi valitsin Schwalben kesäkuvioiset 19(23)x2.25 kiekot.

Purin kaasuttimen (Bing 1/9/45 9 mm) osiin ja pesin kaikki ultralla, tosi hyvännäköistä jälkeä. Runkokin on kuin suoraan valusta. Uusittavien listalle menee varmaan luisti, neula, kansien ruuvit, suutin (58), tyhjäkäynnin säätöruuvi ja tiivisteet. Ilmanputsarin muovikuoresta tuli kuin uusi hiontatahnalla ja huopalaikalla. Ryyppy on tässä mallilla ilmavirtausta kuristava, ilmaläpän "piikki" oli hangannut luistin kylkeen ison kolon, täytyy vielä katsoa jos saisi täytettyä juottamalla.

2 kommenttia:

  1. Hei, Mika!
    Voisitko ajatella entisöiväsi Camping mopon tilaustyönä?
    Jos vähääkään kiinnostaa niin, mikko.murtomaa79@gmail.com

    VastaaPoista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista