sunnuntai 29. marraskuuta 2009

Kromien pohjatöitä

28-29.11.2009

Otin lyttyyn menneen mittarikupin työn alle. Naputtelin lommon varovasti suoraksi pienen vasaran kanssa. Hionta 250 karheudella käsin, ristiin rastiin että näkee kaikki kolot. Tämän jälkeen karkealla karhunkielellä kunnes edellisen karheuden jäljet oli poissa. Hienommalla karhunkielellä ja vielä ultra fine karheudella ennen kuin kiillotuskoneen ääreen. Koneellinen hionta: aluksi hiontavaha sisallaikalla, esikiillotusvaha ja viimeistelyvaha rättilaikalla. Tuli todella upea, tosi syvä kiilto.

Tein esihionnan ensi viikolla hitsarille meneville osille, eli jarrupoljin, toinen taka-akselin säätöpala, kauhukahva sekä ohjaustanko, jota täytyy lisäksi oikoa ensin. Pyörä kun on kaaduttu oikealle puolelle lievästi, kuitenkin niin että tämän puolen osat on hieman ruttuisia.

Otin toisenkin mittarikupin käsittelyyn. Tässä tosi reilusti ruostetta ja syöpymiä. Isoimmat liuskalaikalla pois, sen jälkeen kuppi yöksi fosforihappoon jotta ruosteet saadaan pois ja näkee kolojen syvyyden. Luiskalaikalla hionta kolojen pohjan tasolle, tosin vielä muutama pieni reikä jäi, mutta muutos aivan mieletön jo tässä vaiheessa. Tosi varovaista hommaa ettei hio puhki. Voisi koittaa täyttää kovajuottamalla messingillä, myös niin helpottuisi huomattavasti hiontavaihe eikä olisi pelkoa puhkipalamisesta.

Ensi viikolla vien jarrulevyt sorvattavaksi, tai ainakin arvoitavaksi sorvausta ajatellen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti