perjantai 10. joulukuuta 2010

Sylinterin kansi, nokka-akseli, keinut

29.11-10.12. Enkvistiltä Forssasta puuttuvat O-renkaat ja sylinterin kansi paikoilleen. Kannen pultit tarkasti oikeassa järjestyksessä asteittain 25 Nm momenttiin, tässä momentti on hieman suurempi kuin vanhemmissa tuuteissa. Koneistettu nokka-akseli rattaineen paikoilleen, meni vähän aikaa että sai ajoituksen kohdalleen. Onnistuu hyvin siten, että laittaa akselin ja rattaan paikoilleen ja nostaa ketjun noin oikeaan kohtaan. Jos ei mene kerralla oikealle rattaalle niin saa hypytettyä yli kun ketjun kiristintä ei ole vielä laitettu paikoilleen. Kampiakseli 1-4 T asentoon ja nokka-akselin kolo ylös ja poikkiviiva täysin vaakatasoon. Ketjun kiristin paikoilleen.

Keinuvivut paikoilleen, osat oli merkitty purettaessa hyvin niin ei ollut ongelmaa paikkojen suhteen. Pesin kaikki osat hyvin ultralla ja kuivasin paineilmalla ennen asennusta. Tässä vaiheessa selvisi että unohtui pyöreät kannen pulttien päälle tulevat kumitassut (6 kpl) ja joutui aloittamaan homman alusta, eli joutui purkamaan kaikki irti nokka-akselia myöten. Nuo kumitassut on muuten todella tärkeät. Jos vuotavat, öljy valuu sylinterin ripojen välistä pihalle, eli kannattaa vaihtaa kun eivät juuri maksa mitään. No, meni toinen kerta tosi rivakasti. Kaikki ruuvit ja mutterit oikeisiin tiukkuuksiin. Säädin venttiilit, imu 0.05 mm ja pakopuoli 0.08 mm. Stormilta löytyi rakotulkki 0.01 mm välein, oli tosi kätevä tässä ja sai välyksen todella tarkasti kohdilleen. Kun koppa on paikoillaan, säätö on sitten paljon vaativampi homma, nyt oli tilaa touhuta.

Seuraavana venttikopan asennus, täytyy vielä tehdä viimeistelykiillotus ennen asennusta. Kaikki ruuvit jne. on valmiina joten mukava homma.

Tältä näyttää tilanne nyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti