keskiviikko 6. tammikuuta 2010

Kromien pohjatöitä, mittarien kalibrointi

12.12-6.1.2010

Kromien pohjatyöt ovat täyttäneet mukavasti vapaa-ajan. Kauhukahva, pakoputken jäähdytysrivat ja pienet mutterit ovat vielä tekemättä. Muuten homma on edennyt ihan hyvin. Pinna on pidentynyt ja muutama rintakarva on kasvanut tällä välin lisää.

Mittarit alkavat olla valmiina. Tein paksusta vanerista kupin jolla puristusvanteen saa asennettua helposti kolhimatta maalattua kuorta. Laitan tästä kuvan myöhemmin. Neulat on maalattu valkeaksi, Revell luminous orange kärkeen. Kalibrointi onnistui kätevästi hieman soveltamalla. Mittari kiinni omalla vaijerilla porakoneeseen, pakki päälle. Kierroluvun mittaus onnistui Bilteman laser-mittarilla kätevästi. Tulokset olivat seuraavat:

Nopeusmittari
2240 kierrosta on 1 maili, eli 2240 rmp vastaa 60 mph.
- 2790 rmp, mittarin lukema 75 mph, pitäisi olla 74.7 mph, virhe 0.4 %
- 1500 rpm, mittarin lukema 40 mph, pitäisi olla 40 mph, virhe 0%

Kierroslukumittari
2500 rpm vastaa 10000 rpm
- 740 rpm, mittarin lukema 3000 rpm, pitäisi olla 2960 rpm, virhe 1.3 %
- 1540 rpm, mittarin lukema 6000 rpm, pitäisi olla 6160 rpm, virhe 2.5 %

Eli, todella tarkat ovat, hieman yllätti tämä. Seuraavaksi pistetään kannet kiinni. Tietenkin vielä uudet polttimet ja johtotukset jne.

Jotta mittarin puristusvanteen saisi siististi kiinni, tein kuvan mukaisen kupin laminoimalla paksusta vanerista. Kolo on trippimittarin nuppia varten.



Mittari paikoilleen. Todellisuudessa mittari täytyy puristaa tukevasti puristimella esim. paksua pöydän kantta vasten, niin että tiiviste painuu hieman kokoon. Tämän jälkeen sileän tuurnan kanssa naputtelemalla vanteen saa tosi siististi suljettua eikä ole vaaraa että juuri maalattu kehä naarmuuntuu.



Valmis nopeusmittari.



Valmis kierroslukumittari, kyllä ovat kauniita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti